شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸

پایگاه برخط حاضر،میزبان یکی از زیر سرویس های تخصصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال (shoaresal.ir ) بوده و بشکل فیدخوان، اقدام به انتشار اخبار انعکاس یافته در آن پایگاه تحلیلی و خبری می کند. در آینده ای نزدیک، زیرسرویس های تخصصی سایر سایت ها و پایگاه های خبری و همچنین خبرگزاری های منتخب، به این مجموعه اضافه خواهد شد. شایان ذکر است که پایگاه بر خط حاضر،هیچگونه دخالتی در محتوی اخبار بازنشر شده نداشته(بغیر از اخبار اختصاصی موردی و تغییرات جزیی در عنوان و لید خبر)، لذا مسئولیتی در قبال محتوای انعکاس یافته، متوجه این پایگاه نخواهد بود. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه حاضر، مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است .
انعکاس اخبار برگزیده استان هرمزگان و شهرستان ها
وزارت نفت متولی سلامت هوا در عسلویه شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به تعدد تاسیسات مربوط به شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی برای تعیین میزان نقش این شرکت ها در آلودگی های زیست محیطی وزارت نفت متولی هوای محیط در عسلویه شود. شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به تعدد تاسیسات […]

امضای دو قرارداد برای فعال سازی طرح های پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان

تفاهم نامه واگذاری طرح پتروشیمی GTX پارسیان و احداث نیروگاه تا ظرفیت پنج هزار مگاوات در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با سرمایه گذاری شرکت نفت و گاز مپنا امضا شد. شعار سال: تفاهم نامه سرمایه گذاری میان مجتبی غروی مدیرعامل شرکت نفت و گاز مپنا و حسن شاهرخی مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی […]

کد خبر:3912
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱:۲۳ ب.ظ
پرينت خبر:

امنیت پرواز و چگونگی کنترل قطعات یدکی تقلبی هواپیما در ایران

شعار سال : شبکه چهارم سیما در صبح جمعه(۲۵ اسفند ۱۳۹۶) در حال پخش مستند بررسی سانحه هوایی( قسمت مربوط به سقوط هواپیمای شرکت پارتن ایر) بود. تحلیل واقعه سقوط در این مستند،تاکید بر استفاده از قطعات یدکی تقلبی در تعمیر هواپیمای ساقط شده داشت. مستند اشاره می کرد که تامین قطعات هواپیما در ایالات […]

امنیت پرواز و چگونگی کنترل قطعات یدکی تقلبی هواپیما در ایران

شعار سال : شبکه چهارم سیما در صبح جمعه(۲۵ اسفند ۱۳۹۶) در حال پخش مستند بررسی سانحه هوایی( قسمت مربوط به سقوط هواپیمای شرکت پارتن ایر) بود. تحلیل واقعه سقوط در این مستند،تاکید بر استفاده از قطعات یدکی تقلبی در تعمیر هواپیمای ساقط شده داشت. مستند اشاره می کرد که تامین قطعات هواپیما در ایالات متحده از بازار سالیانه ۴۵ میلیارد دلاری برخوردار است. تحقیقات و بررسی های پلیس و سیستم قضایی نشان می داد که در خود ایالات متحده،حدود ۳۰ درصد قطعات یدکی هواپیمای موجود در بازار، تقلبی است. در واقع، یا فرآیندهای استاندارد در روند تولید قطعات یدکی هواپیما رعایت نشده و یا قطعات مستعمل را تغییر شکل داده و با ظاهری تمییز و نو، بجای قطعات یدکی آکبند، وارد بازار کرده اند.

این داستان در مرحله بعدی، حواس نویسنده را به بازار قطعات یدکی خودرو در داخل کشور جلب نمود. بازاری که با این حد از نظارت در آن، بشکل رسمی عنوان می شود که حداقل ۲۰ درصد قطعات یدکی موجود در بازار تقلبی است. این در حالی که مسلما شهروندان با تجربه ای که از بازار قطعات یدکی خودرو دارند، اذعان می کنند که اعداد و ارقام مربوط به حضور قطعات یدکی تقلبی، می تواند بیشتر از موارد ادعا شده باشد.

پرده سوم داستان به بحث تحریم و شیوه تامین قطعات یدکی هواپیماهای داخلی می پردازد. در حال حاضر با واقعیت زمین گیر شدگی حدود ۱۵۰ پرنده(برخی آمار، رقم را در حدود ۱۳۰ عدد بیان داشته اند) با سرمایه خوابیده شده ای در حدود ۴ میلیارد دلار ، مواجه هستیم. پیگیری مسیرهای تامین قطعات یدکی هواپیما نیز نشان از شایعات و واقعیاتی نظیر حضور دلالان بین المللی ، اجازه ورود قطعات دست دوم و مستعمل به داخل کشور ، ورود قطعات کم کیفیت (به اصطلاح چینی)، استفاده از واسطه های خرید در سایر کشورها، فعالیت مستقیم شرکت های هواپیمایی در خارج از کشور ، شایعه تامین قطعات توسط دلالان اسرائیلی ، تولید داخل برخی از ملزومات و قطعات ، خرید مستقیم از کارخانجات سازنده در موقعیت های زمانی خاص و غیره دارد.

از نظر شیوه تعمیر هواپیما نیز، شرکت های هواپیمایی عموما از سه روش تعمیر با استفاده از توانمندی ها و امکات خود شرکت ، تعمییر با استفاده از امکانات سایر شرکت های هواپیمایی داخلی، تعمییر در خارج از کشور،استفاده می کنند.

سوال مشخص ما این است که: با این حجم از محدودیت ها و درصد بالای احتمال وقوع تقلب ، فرآیند بازرسی و شناسایی قطعات مورد استفاده در تعمییر هواپیماها و تامین امنیت در این حوزه چگونه است و چه تضمینی برای فعالیت صحیح وجود دارد؟

با توجه به وظایف حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری ، بنظر می رسد که چنین فرآیند کنترلی باید توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود،اما بگذارید خیلی ساده بگوییم که پیش خودمان، از این کار مطمئن نیستم ،چرا که با حجم بالای ادعا روبرو بوده و واقعا راست آزمایی آنها دشوار می باشد. گزارش تاییدی و روشنگری نیز توسط سازمان های متولی ارایه نمی شود. گویا با نوعی محیط ساکت (به هر دلیل ممکن)، روبرو هی باشیم. ادامه بررسی های ما نشان می دهد که :

– ادعا شده است که بیمه ایران دارای خدمات بیمه تجهیزات و لوازم یدکی شرکت های هواپیمایی ( Spare Parts) است (بیمه تجهیزات و لوازم یدکی شرکت های هواپیماییبه منظوربیمهکردن انواع تجهیزات مربوط به بدنه هواپیما شامل موتور(در هنگامی که بر روی هواپیما نصب نباشد)،قطعات یدکی دستگاه های زمینی و تجهیزات در کارگاه ها در هنگامی که در انبار بوده و یا در حال حمل و نقل باشند مورد استفاده قرار می گیرد و تولیدکنندگان، مالکان،بهره برداران و یا در اختیار دارندگان لوازم و قطعات یدکی هواپیما به اینبیمهنامه نیاز دارند).

– ادعا شده است که سازمان هواپیمایی دارای نظارت کافی بر روی فرآیند تامین قطعات و تایید اصالت قطعات یدکی مورد استفاده است.

– ادعا شده است که شرکت ها و افراد تامین کننده قطعات، دارای کد رهگیری و تضمین کننده اصالت قطعه هستند.

– …………… .

امیدواریم روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری ، توضیحات لازم برای شفافیت در این خصوص و افزایش اعتماد عمومی به اصالت قطعات مورد استفاده را بشکلی شایسته به رسانه های تخصصی ارایه دهد.هرچند تجربه به ما ثابت کرده است که، چنین دقت عملی در روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری وجود نداشته و حتی در صورت ارایه پاسخ ، زمان زیادی از انتشار اخبار مربوطه گذشته است.

گزارش اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

منبع : شعار سال


برچسب های خبر:

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,

,



شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

بانک پاسارگاد
پایگاه برخط حاضر،میزبان یکی از زیر سرویس های تخصصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال (shoaresal.ir ) بوده و بشکل فیدخوان، اقدام به انتشار اخبار انعکاس یافته در آن پایگاه تحلیلی و خبری می کند. در آینده ای نزدیک، زیرسرویس های تخصصی سایر سایت ها و پایگاه های خبری و همچنین خبرگزاری های منتخب، به این مجموعه اضافه خواهد شد. شایان ذکر است که پایگاه بر خط حاضر،هیچگونه دخالتی در محتوی اخبار بازنشر شده نداشته(بغیر از اخبار اختصاصی موردی و تغییرات جزیی در عنوان و لید خبر)، لذا مسئولیتی در قبال محتوای انعکاس یافته، متوجه این پایگاه نخواهد بود. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه حاضر، مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است .