شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸

پایگاه برخط حاضر،میزبان یکی از زیر سرویس های تخصصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال (shoaresal.ir ) بوده و بشکل فیدخوان، اقدام به انتشار اخبار انعکاس یافته در آن پایگاه تحلیلی و خبری می کند. در آینده ای نزدیک، زیرسرویس های تخصصی سایر سایت ها و پایگاه های خبری و همچنین خبرگزاری های منتخب، به این مجموعه اضافه خواهد شد. شایان ذکر است که پایگاه بر خط حاضر،هیچگونه دخالتی در محتوی اخبار بازنشر شده نداشته(بغیر از اخبار اختصاصی موردی و تغییرات جزیی در عنوان و لید خبر)، لذا مسئولیتی در قبال محتوای انعکاس یافته، متوجه این پایگاه نخواهد بود. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه حاضر، مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است .
اخبار بندر انعکاس اخبار برگزیده استان هرمزگان و شهرستان ها اخبار بندر
وزارت نفت متولی سلامت هوا در عسلویه شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به تعدد تاسیسات مربوط به شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی برای تعیین میزان نقش این شرکت ها در آلودگی های زیست محیطی وزارت نفت متولی هوای محیط در عسلویه شود. شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به تعدد تاسیسات […]

امضای دو قرارداد برای فعال سازی طرح های پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان

تفاهم نامه واگذاری طرح پتروشیمی GTX پارسیان و احداث نیروگاه تا ظرفیت پنج هزار مگاوات در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با سرمایه گذاری شرکت نفت و گاز مپنا امضا شد. شعار سال: تفاهم نامه سرمایه گذاری میان مجتبی غروی مدیرعامل شرکت نفت و گاز مپنا و حسن شاهرخی مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی […]

کد خبر:33248
تاریخ انتشار:27 دسامبر 2018 - 11:13 ق.ظ
پرينت خبر:

پاسخ سرپرست گروه موسیقی “لیان” به یک ابهام

محسن شریفیان، سرپرست گروه موسیقی “لیان” گفت: چه کسی می تواند تاثیر گذاری و تاثیر پذیری موسيقى خوزستان و بوشهر و هرمزگان را از هم نادیده بگیرد؟ از شروه و شروند و فايزخوانى گرفته تا نوحه خوانى و سنج و دمام از جفتى و نى انبان تا دمّام و دهل كسر.

پاسخ سرپرست گروه موسیقی “لیان” به یک ابهام

محسن شریفیان، سرپرست گروه موسیقی “لیان” گفت: چه کسی می تواند تاثیر گذاری و تاثیر پذیری موسيقى خوزستان و بوشهر و هرمزگان را از هم نادیده بگیرد؟ از شروه و شروند و فايزخوانى گرفته تا نوحه خوانى و سنج و دمام از جفتى و نى انبان تا دمّام و دهل كسر… به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، محسن شریفیان در یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرارداده، آورده است: “طبيعى است كه از كودكى، موسيقى هرمزگان، خوزستان، فارس و غيره را به واسطه مروادت ها شنيده باشم، اما به شکل جدى در سال ١٣٧٣ با موسيقى و بواسطه آن با دوستان خوبم در “بندر خمير” آشنا شدم و سرانجام آنها را با مديريت استاد “على رادمهر” براى ضبط بعضى از قطعاتشان به استديو “پاپ” تهران دعوت كردم. آن زمان استديو و ضبط هاى ديجيتال فعلى در ايران مرسوم نبود و ما بايستى بر روى نوارهاى ريل و با يك برداشت قطعاتمان را ضبط مى كرديم كه اين ماجرا شرح مفصلى دارد. با اين مقدمه كوچك از سابقه آشنايی با موسيقى هرمزگان، خواستم بگويم كه بخش هاى اصلى ملودى ترانه “اى داد” با صداى “اميد حاجيلى” كار من است. و لازم می‌دانم توضيح بدهم كه طبق روال بیشتر كارهایم، در  ترجيع بندها براى برقراری ارتباط موسيقايى با نوستالژى موسيقى جنوب، معمولا يكى از موتيف های كوتاه و مشهور را انتخاب مى كنم كه با تغييرات اندكى در متن و ملودى خوانده مى شود. مثل يمبو سئنه (جمبو سهله) يا اى واى اى واى/ محمد عيد على(حيدرى) يا جومه نارنجى(هاخالو ها) يا ديگه ناشم به کلعه يا هله هله مالى يا …. البته كه اين موضوع، امری طبیعی و متداول بوده و از نظر من واجب! چرا كه به حفظ و اشاعه حداقل بخش هايى از موسيقى بومى كمك مى كند. براى همين در كاور ترانه ى “اى داد”، در كنار نام من به عنوان آهنگساز؛ عنوان “فولك” هم اضافه شده است كه نشان مى دهد علاوه بر داشته هاى خودم از موسيقى بومى هم استفاده كرده ام. دلیل استفاده از واژه “فولک” این است كه در اغلب اوقات سراينده اصلى آن ها مشخص نيست و يا حداقل در آن تاريخ و زمان بر من روشن نيست چرا كه به روايت هاى مختلفى خوانده مى شود. مثل همين موتيف “اى داد اى داد/ندارم خبرش” که “نصرك” آن را پيش‌تر با مطلع “اى واى اى واى بى ممد عيد على” در هرمزگان خوانده، در حالى كه آن را در خوزستان هم با عنوان محمد حيدرى شنيده بودم… بنابراين يك سرى موتيف‌ها با وارياسيون هاى مختلف در جنوب ايران، عموميت دارد براى همين جوانب احتياط را رعايت كرده و به نام خودم يا ديگرى نمى زنم! اما براساس مستناد اخير و احترام به پژوهشگران بومى هرمزگان و نظر به سال تولد و فوت نصرك اين بخش را در حال حاضر متعلق به اين هنرمند تاثير گذار مى دانم. چه کسی می تواند تاثیر گذاری و تاثیر پذیری موسيقى خوزستان و بوشهر و هرمزگان را از هم نادیده بگیرد؟ از شروه و شروند و فايزخوانى گرفته تا نوحه خوانى و سنج و دمام از جفتى و نى انبان تا دمّام و دهل كسر… در کنار همه این مسائل، با توجه به پتانسیل قابل توجه‌ موسیقی فولک ایران که قابلیت تلفیق با ملودی ها و ژانرهای مختلف موسیقی جهان را دارد، طعم دادن به موسیقی پاپ بوسیله داشته های غنی اقوام در این حوزه کاری شایسته در راستای حفظ و صیانت از این گنجینه های فرهنگی و تاریخی است. در پایان باید بگویم بهتر است كه به خاستگاه و ريشه هر موسيقى اشاره شود و اين امرى است كه به سادگى به دست نمى آيد… گاهی اگر نقشی از تو را می زنم، دوستت دارم و میخواهم در نقاشی ام باشی! ”
انتهای پیام
منبع :: http://khalijefars.isna.ir

خبر جدید  فرهنگ و هرمزگان همچنان در سردرگمی؛موحدی هم رفت
0/5 (0 نقد و بررسی)
0/5 (0 نقد و بررسی)


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

بانک پاسارگاد
پایگاه برخط حاضر،میزبان یکی از زیر سرویس های تخصصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال (shoaresal.ir ) بوده و بشکل فیدخوان، اقدام به انتشار اخبار انعکاس یافته در آن پایگاه تحلیلی و خبری می کند. در آینده ای نزدیک، زیرسرویس های تخصصی سایر سایت ها و پایگاه های خبری و همچنین خبرگزاری های منتخب، به این مجموعه اضافه خواهد شد. شایان ذکر است که پایگاه بر خط حاضر،هیچگونه دخالتی در محتوی اخبار بازنشر شده نداشته(بغیر از اخبار اختصاصی موردی و تغییرات جزیی در عنوان و لید خبر)، لذا مسئولیتی در قبال محتوای انعکاس یافته، متوجه این پایگاه نخواهد بود. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه حاضر، مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است .